Kanelvåfflor på dinkelmjöl – mums för magen!

Hemgräddade våfflor med egenkomponerad smet från ekologiska råvaror is the shit!

Den 25:e smäller det – det är äntligen våffeldagen och dags att bli lite skönt mätt, haha!

 

Du behöver...

2,5 deciliter siktat dinkelmjöl (gärna ekologiskt)
1,25 tesked bakpulver
3 deciliter tjockmjölk (ekologisk standardmjölk eller vispgrädde går också bra)
60 gram smör (ekologiskt)
2 mellanstora ägg (ekologiska)
malen/stött kanel efter egen smak


Gör såhär:
Blanda mjölet och bakpulvret i en bunke. Smält smöret och blanda i mjölken i kastrullen. Häll sedan blandningen i bunken med mjöl/bakpulver. Separera äggulorna från äggvitorna och rör sedan ner gulan i smeten. Vispa ihop äggvitorna till ett styvt skum och dra ner det i smeten. Bland sist i kanel.


Nu är det dags att grädda våfflorna :)
Hur många våfflor du får ut beror på hur stort järn du har. Men ungefär sex–sju stycken blir det.


Lycka till!


Till våfflorna på bilden har jag Sias ekologiska vaniljglass och min egengjorda plommunsylt. Ett annat lika mumsigt tillbehör är turkisk yoghurt (det finns ekologisk!) toppat med hasselnötter. Riktiga Kalasvåfflor!

 

PS. Beroende på vilket våffeljärn du använder kan det behövas en liten klick smör för att olja järnet.

 

Bild: AÖ

Kommentarer
Postat av: Renata

Mums!Vilka goda våfflor du lagar.

Hur gör man plommonsylten?

2010-04-06 @ 21:56:20
Postat av: Anonym

Plommonen kommer från min kompis Lisas mammas trädgård här i Göteborg. De var jättefina och goda - jag fick plocka hur mycket som helst! Väldigt trevligt : Plommonsylten var inte så svår.



Jag använde ett rätt vanligt recept på plommonmarmelad ur sidan 721 "Vår Kokbok" (KF 2001) men med ekologiska ingredienser där det gick (kanel, socker, ekologiska citroner, t.ex.) och lite mer vätska, lite mindre socker. Däremot hade jag i mald ingefära och mortlade nejlikor. Bra kryddor!



Hoppas att det hjälper någorlunda!

/Anders

2010-04-11 @ 00:39:36
URL: http://aokcommunication.blogg.se/
Postat av: Madde

hejhej:) fin blogg! läs gärna in min blogg, är ganska ny så det skulle vara kul :)

2010-04-11 @ 01:41:36
URL: http://madeleinebjornlund.blogg.se/
Postat av: Renata

Hej Anders! Tack för receptet! Bra idé med ingefära och nejlikor!! Du kan!

2010-04-11 @ 21:56:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0