Ute eller inne – alltid ljus i sinne!

Vinterljus kring Hötorget
Förra gången jag var i Stockholm var det bara över dagen. En blixtvisit mitt i snökaoset. Försenad upp, kraftigt försenad på väg hem till Göteborg. Men under den korta tid som jag var "ledig" traskade jag runt i snöyran med lyft, lätt kisande blick. Snön lyser upp en del i vintermörkret, men i staden är det oftast det konstgjorda ljuset som värmer. På många sätt.

Jag älskar när arkitektur ljussätts på ett effektfullt och funktionellt sätt. När det märks att det finns en tanke bakom. Det krävs oftast inte så stora medel, bara kunskap och fantasi. Att använda arkitektur som reflektorer gör att stadsrummet känns mer välkomnande och mindre skrämmande. Bra ljussättning kan få oss att känna oss tryggare, till och med förebygga brott. Genom att ljussätta en fasad lyser du inte bara upp en bit av staden. Du talar också om att här står ett hus, här händer det saker, vi vill dig inget ont. Vad "avsändaren" än vill kommunicera, får jag oftast ljus i sinne av en lyckad ljussättning!
Jag återkommer snart med en rapport om det senaste på ljusfronten och kanske ett och annat om formgivning i stort. Möbelmässan i Stockholm pågår ju för fullt!

Bild: AÖ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0