Premiärbak: danskt rågbröd

I helgen provade jag att baka danskt rågbröd. Jag brukar baka en del bröd, men det går i vågor. Ibland får min gamla Electrolux Assistent vila lite väl länge i bänkskåpet. Men den här helgen åkte den fram och inspirerad av Sara Wennerström och hennes utmärkta blogg Sara Bakar satte jag igång detta lilla "projekt". Jag tackar Sara för lånet av receptet på "Dansken".

Receptet kommer ursprungligen från Johan Sörbergs bok Riddarbageriets bröd, men där står det att brödet ska innehålla spiskummin (!) något som Sara skriver att hon alltid undrat över. Självklart ska det vara vanlig kummin - konstigt att det ständigt skrivs/tas fel på spiskummin (ingrediens till currykryddan och annat kryddstarkt) och brödkryddan kummin. De är ju inte ens släkt! Kan bero på att Johan Sörberg hämtat receptet utomlands? Undrar hur det står till med faktagranskningen av kokböcker? Nåväl, jag ska inte negga i onödan, brödet blev ju gott - och jag använde pumpafrön (brukar använda det i vanlig matlagning, på sallader osv). Jag använde helt ekologiska ingredienser, sånär som på jästen...

Danskt rågbröd, recept från bloggen Sara Bakar
Jag tycker att jag lyckades riktigt bra och brödet smakar fantastiskt för ett förstlingsverk.
Ekologiskt ost från Almnäs Bruk på Danskt rågbröd, recept från bloggen Sara Bakar.

Pålägget är en smakrik ekologisk ost från Almnäs Bruk som heter Thom (tror jag); ett "lyckligt misstag" döpt efter gårdens VD Thomas Berglund. Almnäs bruk ligger utanför Hjo, men jag träffade Thomas på Ekostore förra veckan. Blev väldigt sugen på ett besök till Hjo, plötsligt.

Bilder: AÖ

Kommentarer
Postat av: Renata

God Öl! + Gott Bröd! = Bra Jobbat!

Hur var spelningen med Band of Horses?

2010-04-19 @ 22:24:36
Postat av: Anders

Tack! Det var snällt :) Band of Horses var bra, riktigt bra. Hade de inte tramsat sig igenom ett par låtar i mitten (mest lugna låtar) så hade det nog kunnat bli en "klassiker".

2010-04-19 @ 22:41:02
Postat av: Renata

Äntligen ett foto på dig. Nice!

Handsome!

2010-04-26 @ 19:08:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0