Veckans Aletips - Hop Ottin' IPA

Ja, nu låter det ju kanske som om jag skulle ha tipsat om smaskiga och törstsläckande ale på regelbunden basis – och det har jag faktiskt inte. Inte här på min blogg i alla fall. Men annars talar jag mig ofta varm för en ale istället för något skräp från Spendrups.
Idag köpte jag på måfå bland annat en hiskeligt ful flaska med texten "Hop Ottin' IPA" från Anderson Valley Brewing Company, Boonville Mendocino County California. Eftersom jag fastnat i ale-träsket och då gärna med beteckningen IPA (India Pale Ale) så var jag bara tvungen att ta den med mig hem och positivt överraskad av den blommiga aprikosmarmeladiga lyxiga doften och smaken som rundas av med en skönt knäckig efterbeska. Inte alls kladdig, utan lagom syrlig. Jag drack den helt rumstempererad och den smakade kalas. Lite svalare och den blir en av sommarens lyxigare törstsläckare. Klart i min smak– och ganska prisvärd. En till tack!
Du som läser detta kanske undra rom jag inte är lite väl fin i kanten/pretto? Ja, tyck det då, men jag är nyfiken på allt, inte minst smaker. En vanlig öl kan vara jättegod, i rätt sammanhang, men den är just vanlig och ger inte så mycket mer (men det kanske sällskapet väger upp). Samma sak gäller vin. Men när det gäller whisky så klarar jag faktiskt inte av många av de blended-sortera som finns där ute. De är skarpa och smakar påfallande ofta dålig konjak. Och jag har lite svårt för konjak. Då är en rökig single malt helt enkelt mycket godare :) Mer om det en annan gång!
Ho Ottin' IPA from Anderson Valley Brewing Company
"Hop Ottin' bites like an angry rattlesnake looking for a fight", mja men fanken vad god den var!

PS. Jag är väldigt glad för Systembolagets sortiment i allmänhet, det finns inte många vinbutiker utomlands som klår gamla Apoteket Gröna Lyktan i sortiment och kunnande, sedan kan alla ni som förespråkar fri sprit och bredare trottoarer säga vad ni vill. Det blir inte bättre än så här. Och det säger jag inte som före detta anställd (det var ju faktiskt tjugo år sedan).
Bild: AÖ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0