Jag behöver ingen vit vecka på ett tag

Dröm i färg!

Vitt. Den tomma palettens bländande sken. Not for me!

 

Ser jag vitt vill jag genast lägga till något. Vad som helst. Vitt är visserligen också en färg. Vitt symboliserar till exempel start, födelse och oskuld. Jag tänker tillbaka på IKEA-katalogen i början av 2000-talet. Då var det vitt som gällde! Vitt, vitt, vitt. Vitt som bas, ja. Men ett helt hem? Uj vad tråkigt. Visst, ibland är det rena och asketiska oerhört vackert och skönt. Oavsett om det är helt i vitt eller en nedtonad men ändå kontrastrik miljö med vitt, grått, svart med inslag av lite brunt – till exempel ute i karg natur, som på mitt älskade Fårö – men i det långa loppet? Hallå..?

De som varit hemma hos mig vet hur jag tänker. Här är det färgglatt och mycket av det mesta. Jag är knappast en kulörernas oskuld! Jag är ju född på sextiotalet, med flower power, summer of love, 10-gruppen, Beatles Yellow Submarine och Sgt. Pepper’s, medaljongtapeter, Fem myror, Beppe, Regnbågslandet, plastic fantastic, velour, manchester och mahjong i blodet.

Ni fattar att jag lever i abstinens och armod när loppisarnas utbud är magert. Ge mig meeer av denna fantastiska maximalism!

Som tur är finns det några som sprungit i samma skor och serverar suverän retroflirtig maximalisisk design för idag, Brita Sweden:

 

Bilder: Susanne Walström & Micke Sandström

Vill du läsa mer om Brita Sweden, vilka de är och hur de tänker kring design?
Kolla den här artikeln i DN!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0