Västtrafik är dyrt och dåligt


– det som vi alla redan visste har nu presenterats svart på vitt!

 

Västtrafik, denna i åratal utskällda huvudman för kollektivtrafiken i Västra Götaland, har nu även fått sin dom av Västsvenska handelskammaren: ni är dyra och dåliga.

 

Gratis kollektivtrafik

Jag har länge propagerat för att kollektivtrafik ska vara gratis*. Enklaste sättet att finansiera detta är att höja kommunalskatten med några ören. Om detta mot förmodan inte skulle räcka här i Västsverige anser jag att hälften av de avgifter som generareras genom kommande biltullar bör läggas på en avgiftsfri kollektivtrafik, samt en allmän upprustning av alla former av spårbunden trafik. Den andra hälften bör läggas på en förbättrad infrastruktur för cyklismen.

 

vt1

 

Det finns ju de som hävdar – och förmodligen förväntar sig – att de avgifter som genereras genom biltullar ska gå oavkortat till en upprustning av vägnätet. Detta är naturligtvis förkastligt, men ändå förståeligt. Många är missnöjda med Västtrafik. Missnöjet handlar bland annat om befängda biljettsystem, försenade fordon och bristande bekvämlighet. Folk tar hellre bilen om den möjligheten finns. Vilket naturligtvis är ett problem. För dig, för mig, för miljön och för Västtrafik.

 

Ju fler som är ute på vägarna desto större blir behovet att underhålla vägnätet. Det säger sig självt. Ju mer pengar som läggs på att rusta upp för bilismen, desto mindre pengar till Västtrafik och därmed ännu mindre anledning att åka kollektivt vilket leder till ännu större miljöpåverkan. Ett klassiskt moment 22.

 

Kollektivtrafik är fantastiskt

Det är solklart tydligt att det är hög tid att resurser som handlar om transport måste läggas på en förbättrad kollektivtrafik. Kollektivtrafik är fantastiskt, när den fungerar. Se bara på New York, Tokyo, Stockholm, ja till och med Skåningarna kan ju!


Hallå Västtrafik, vakna! Många tycker att det är dyrt och tjuvåker eller kör bil – och jag förstår dem. Många har redan dömt ut biljettsystemet och de nya italienska spårvagnarna, jag ska inte ödsla er tid på det även om jag håller med. Det är dags att göra kollektivtrafiken i Västra Götaland attraktiv, på alla sätt.

 

västtrafik 2

 

Jag anser till exempel att spårnätet bör byggas ut, både för spårväg och lokaltåg. Det är många som pendlar från Göteborg till Borås, och fler blir det. De som någon gång åkt 100-bussen morgon eller kväll vet vad jag pratar om. Bygg ett snabbspår modell Arlanda Express från Göteborg till Borås. Men med två stopp innan Borås: Landvetter flygplats samt Viared. Låt banan gå under jord med så rak sträckning som möjligt.

 

Kollektivtrafik är fantastiskt, när den fungerar. Västtrafik fungerar tyvärr fantastiskt dåligt.

 

* Jag har köpt regionen runt-laddningen många gånger och tycker verkligen inte att jag fått valuta för pengarna.

 

Bilder: AÖ

 


Kommentarer
Postat av: Magnus

Precis! Att göra kollektivtraffiken gratis vore ett utmärkt sätt att förbättra för bilister. Ju fler som tar vagnen, desto färre bilar på vägarna. Jag skulle bli förvånad om gratis kollektivtraffik t.ex. inte minskade köerna mellan Hisingen och fastlandet mer än en ny älvförbindelse skulle göra.



Dessutom: jag undrar hur många kronor det blir kvar på en biljett efter att man dragit av alla utgifter som tillkommer p.g.a. att man tar betalt. Som Bert Karlsson sa (och nog det enda vettiga han någonsin sagt): "En tjänar möe på å inte ta nått betalt".

2009-10-27 @ 16:56:07
Postat av: Simon F

Jag kommer från Göteborg men har numer bott i Lund i 5,5 år. Jag har under 4 år av dessa pendlat till Malmö som ligger ca 1,5 mil bort. I Göteborg bodde jag i Angred och pendlade in till stan under hela min gymnasietid, även det är en sträcka på ca 1,5 mil. Den stora skillnaden mellan dessa två är så klart att jag när jag bodde i Göteborg pendlade inom staden med spårvagn och i Skåne mellan två städer. Pendlingen här i Skåne är betydligt dyrare, tar längre tid, har fler förseningar. Dvs är generellt mkt sämre. Det bor väldigt mkt folk utspritt i Skåne på mindre orter. Jämnför man pendlingen mellan dessa så kan jag tänka mig att det är bättre än i Västra Götaland. Pendlingen inom Göteborg stad fungerar dock väldigt bra och Göteborg är bra mycket större än de som finns i Skåne!



Sedan kan jag hålla med om att det finns mkt att jobba på hos västtrafiken. Det nya biljettsystemet är ganska svårbegripligt.

2010-01-11 @ 16:55:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0